Lukáš

Lukáš

17 let, aktuálně  Střední Škola Waldorfská 1. ročník, předchozí vzdělávání: Základní škola praktická, Mníšek pod Brdy.

Podpora ve škole: třídy byly tvořeny z více ročníků, asistent byl pro celou třídu, individuální plán bez jazyků, dětí ve třídě vždy do 10.

Výuka – co ho baví: na základce přírodopis, na střední praxe (práce se dřevem a vaření), Co ho nebaví: asi škola jako taková, momentálně ho nebaví šití.

Děti ve třídě: nemá rád hlučné a neposlušné děti, pořád je napomíná a vadí mu, že zlobí paní učitelku. Učitele má všechny rád.

Aktivity mimo výuku: na základce školy v přírodě neměli a jezdili na výlety, do divadla. Teď na střední měli školu v přírodě a mají výlety asi jako běžná škola.

Výuka v době covidu – to byl ještě na základce. Poslali nám po e-mailu, co se má naučit a vypracovat. Nad učením trávil vždy dopoledne, jako by byl ve škole. I já jsem chtěla, aby vstával tak, aby v 8 začal. Končilo se před obědem. Při posledním covidu se občas spojili s paní učitelkou přes messanger a probíhala půlhodinová výuka. Vždy musel mít nad sebou dozor. Jinak nepracuje. Hledá během činností úniky: musí se napít, na záchod atd.

Nácvik samostatnosti, sebeobsluhy – vždy uvádím, aby se Lukym nenechali ošálit. Luky jak zjistí, že to za něj někdo udělá či mu dopomůže i s tím co umí, tak neváhá a využije situace :-). Ve škole mu třeba pomáhali na škole v přírodě a pomáhají mu i při výuce. Dodnes je schopný jít ve velkém vedru i v bundě, pokud jí dostane ráno. Vůbec se nedokáže přizpůsobit sám počasí, musí mu to někdo říct. Nezvládne si zavázat tkaničky (to jsme vzdali), nazout přeskáče, nebo brusle. Umyje se sám i hlavu, ale někdy ho musíme vrátit, je potřeba stálá kontrola. To samé zuby. Skládání oblečení je také problém. Sám si ustele, ale není to 100%. Neustále si musíme opakovat, kde bydlí, kdy se narodil, moje telefonní číslo. Pokud dlouho neopakujeme, zapomíná. Když ho něco nadchne, tak hledá i na googlu a je schopný se o tom neustále bavit. Naposledy všechny šokoval, když nám dával přednášku o zdravé výživě a sacharidech. Předpokládám, že si na to za nějakou dobu ani nevzpomene.

Se současnou školu spokojeni jsme moc spokojeni a budeme teď žádat o rozklad učiva druhého ročníku do dvou let, abychom mohli na škole zůstat déle. Původně jsem ho chtěla dát na E obor, ale pak jsem si říkala, že pro něj střední praktická škola bude takový přechod ze základky a na E-obory ho dáme později. Momentálně se kloním k variantě ho dát i příště na střední školu praktickou (jednoletou nebo dvouletou). Při těchto školách lze totiž využít organizace jako je Rytmus – kde mají tranzitní programy pro praktické školy a zařazují děti z těchto škol do praxí. Dítě si řekne, co by chtělo vyzkoušet a tato organizace se mu snaží najít společnost, která by ho tam třeba nechala 4 hodiny v týdnu na praxi. Pokud to z některé ze stran nevyhovuje, nebo dítě chce změnu, tak mu najdou zase něco jiného. Momentálně čekáme, zda nás do tohoto programu zařadí.

maminka Zuzana, napsáno v létě 2022